Rodzaje stron internetowych – jakie są?

Wybór typu strony Twojej firmy może być twardym orzechem do zgryzienia. No bo, które typy stron www są najlepsze? Jakiej potrzebujesz właśnie Ty? Na czym polega stworzenie strony internetowej? Co jest lepsze: tradycyjna strona internetowa, czy nietypowa i nowoczesna? Czy w ogóle Twoja firma potrzebuje strony internetowej?

Tak wiele pytań, tak mało odpowiedzi! Ale nie martw się – wybór strony internetowej wcale nie musi być trudny. Wystarczy, że poszerzysz swoją wiedzę na temat rodzajów witryn z pomocą naszego artykułu.

Trzy najpopularniejsze rodzaje stron internetowych

Różne typy stron www spełniają różne zadania i służą osiąganiu różnych celów. Istnieje kilka kategorii stron internetowych, które należy dopasować do tego, czego tak naprawdę potrzebuje firma.

Na początek warto poznać trzy podstawowe rodzaje stron internetowych oparte o stopień rozbudowania, to jest: prosta strona internetowa typu OnePage, biznesowa strona internetowa MultiPage oraz nietypowa Strona Lądowania.

Każdy taki przykład strony firmowej posiada konkretne cechy i udogodnienia, które w zależności od celów biznesowych, mogą ułatwić osiągnięcie sukcesu… bądź mu przeszkodzić.

Strona internetowa firmy – jeden rodzaj jako zobowiązanie na lata?

To ważne, by już na samym początku dokładnie przemyśleć swój wybór i wybrać najlepszy rodzaj witryny.

Ale nie musisz się martwić na zapas!

Strona www może (a nawet musi) być modyfikowana, by sprostać nowym potrzebom stale rozwijającego się biznesu, jak i rynku e-commerce.

Tak więc wybór danej strony, nie będzie dla Ciebie ograniczeniem, gdy w przyszłości okaże się, że potrzebujesz konkretnych funkcji. Nawet prosta i mało profesjonalna strona typu blog z biegiem czasu może zwiększyć użyteczność, zamieniając się w pełnoprawny sklep internetowy.

Wiesz już, że wybór strony internetowej to nie jest wyrok śmierci. Możesz więc na spokojnie poznać trzy podstawowe rodzaje strony internetowych!

Strona typu OnePage

Zacznij od czegoś prostego. One Page to idealna strona wizytówka, która spełnia podstawowe wymagania witryny www i służy przede wszystkim do estetycznego zaprezentowania firmy.

Ten rodzaj strony internetowej składa się z tylko jednej strony głównej. Użytkownik porusza się po niej, przewijając ekran lub klikając w odnośniki (umieszczone np. na pasku menu). Nie znajdziesz tu licznych podstron z rozbudowanymi tematami. Ta strona-wizytówka nie ma w zwyczaju posiadać bloga czy odrębnej strony produktowej.

Kiedy więc przyda Ci się strona internetowa typu One Page?

  • Gdy szukasz przykładu strony osobistej. One Page jest prosty i kameralny. Doskonale sprawdzi się w szybkim przedstawieniu Twojej osoby potencjalnym klientom.
  • Portfolio online. Użyj tej strony, gdy zależy Ci przede wszystkim na pokazaniu tego, co już zrobiłeś.
  • Gdy nie masz wielu treści do pokazania. Nie twórz niczego na siłę (a już na pewno nie rób tego „na szybko” na samym początku).
  • Gdy Twoja grupa docelowa korzysta głównie z urządzeń mobilnych. Strona wizytówkowa zyskuje na popularności właśnie przez to, że coraz więcej użytkowników zagląda na strony z poziomu smartfonów. Przewijanie jednej strony głównej jest dla nich prostsze od lawirowania między licznymi podstronami.

Strona internetowa typu MultiPage

Jeśli strona wizytówkowa nie spełnia Twoich oczekiwań, nie musisz się martwić – istnieją inne rodzaje stron internetowych!

MultiPage to użyteczna strona internetowa, na którą z pewnością już się natknąłeś. To przykład strony firmowej, która składa się ze strony głównej oraz z kilku, a czasem nawet kilkunastu, podstron. Możliwość rozmieszczenia dużej ilości treści w uporządkowany, tematyczny sposób przyczynia się do dużej popularności tego typu serwisu internetowego.

Kiedy przyda Ci się tego typu witryna?

  • Gdy chcesz przekazać dużą ilość treści. Podstrony umożliwią Ci rozwinięcie niejednego tematu.
  • Gdy zależy Ci na organicznym docieraniu do klientów. Stronę Multi Page łatwiej pozycjonować niż stronę wizytówkową. Dzięki dobrze prowadzonemu SEO Twoja strona firmowa może wybić się na pierwsze miejsca w wyszukiwarce!
  • Gdy chcesz stworzyć portal e-learningowy lub e-sklep. Możliwości, jakie daje Multi Page, doskonale nadają się do stworzenia stron internetowych tego typu.
  • Gdy chcesz budować wizerunek eksperta. Dzięki temu rodzajowi strony internetowej możesz stworzyć blog internetowy – jest to jedno z najlepszych narzędzi do budowania wizerunku lidera branży, jak i generowania ruchu organicznego na stronie.

To o czym warto wspomnieć przy stronie Multi Page to fakt, że wymaga ona, by za projektowanie strony internetowej firmy wzięli się specjaliści. To dzięki nim nawigacja na stronie internetowej będzie intuicyjna, a układ uporządkowany i dopasowany do potrzeb użytkowników.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Treść strony gra tutaj ogromną rolę! Zadbaj o odpowiednią identyfikację wizualną, układ strony, blog firmowy, grafiki, filmiki i inne elementy, które cechują dobrą stronę internetową typu MultiPage.

Strona typu Landing Page

Znasz już dwa podstawowe rodzaje stron internetowych. Pora na numer trzeci!

Landing Page, czyli popularna strona lądowania to strona łudząco podobna do strony wizytówki. Jednak znacznie się od niej różni!

Przy stronie lądowania najważniejsze jest działanie użytkownika. Landing Page służy przekonaniu odbiorcy do wykonania konkretnej aktywności. Może to być zakup produktu lub usługi, pobranie e-booka lub zapis na szkolenie albo webinar.

Ta strona ma być skupiona wokół jednego celu. Dlatego tak ważne jest, by była estetyczna, interesująca, a przy tym prosta. Jednym z jej podstawowych elementów jest komunikat CTA (Call To Action – wezwanie do działania), który zachęci do konkretnej czynności i ułatwi jej dokonanie.

Kiedy istnieje potrzeba strony internetowej typu Landing Page?

  • Gdy zależy Ci na wykonaniu przez odbiorcę konkretnego działania w konkretnym (często krótkim) czasie.
  • Gdy zależy Ci, aby odbiorca dowiedział się na temat jakiegoś wydarzenia lub jakiejś promocji za pomocą prostej strony informacyjnej.
  • Gdy chcesz pozyskać tzw. leady – czyli dane kontaktowe potencjalnych klientów. (Pssst! Dobrze jest zaproponować coś za numer telefonu lub email tzw. lead magnet)

Landing Page to jeden z najpopularniejszych rodzajów stron internetowych. A to wszystko ze względu na jego skuteczność i ciekawe sposoby wykorzystania. Nie będzie się jednak nadawał do przekazania bardzo szczegółowych informacji o Twoich ofertach.

Infografika przedstawiająca najpopularniejsze rodzaje stron internetowych: One Page, Multi Page i Landing Page.

Rodzaje stron internetowych dla firmy – czym kierować się przy wyborze?

Znasz już najpopularniejsze rodzaje stron internetowych. Jak jednak dokonać wyboru typu strony www i nie żałować?

Możesz skorzystać z pomocy specjalistów. Jednak nawet już na pierwszym spotkaniu warto wiedzieć, w jakich jeszcze kategoriach stron internetowych możesz rozpatrywać swój wybór.

Zanim ostatecznie zdecydujesz się stworzyć stronę internetową, sprawdź jeszcze poniższe rodzaje stron internetowych.

Strona internetowa dla małej firmy

Stawiasz dopiero pierwsze kroki w Internecie? A może Twoja firma powstała niedawno i jeszcze nie było okazji pomyśleć o nowej stronie? Prowadzisz małą firmę i po prostu przydałoby Ci się własne miejsce w internecie.

Potrzeby właścicieli małych firm będą się od siebie różnić. Nie ma reguły, która jasno określiłaby, że dane rodzaje stron internetowych są idealne dla małych firm. Jednak jedno jest pewne: zainwestuj w to, co jest konieczne.

Co to oznacza?

Zastanów się, jak dużą grupę klientów już posiadasz, a jaką chcesz mieć. Przemyśl, czy chcesz tworzyć wizerunek eksperta. Czy chcesz zainwestować w blog? A może zależy Ci na prostym portfolio online?

Możliwości, które możesz wykorzystać, jest naprawdę wiele. Wszystko zaczyna się od celów i narzędzi, które pomogą w ich osiągnięciu. Nie bez znaczenia są też fundusze. Jednak i one mogą się zwiększyć wraz z rozwojem.

Pozostaw sobie miejsce na modyfikację i rozwój strony, a na sam początek zainwestuj w to co najważniejsze. Więcej na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Co powinna zawierać strona internetowa firmy?

Strona internetowa dla dużej firmy

Jeśli posiadasz dużą firmę, możesz się raczej pożegnać ze stroną internetową typu OnePage. Nie uda Ci się na niej zmieścić licznych informacji i treści – nie pozwoli Ci ona w pełni wykorzystać potencjału portali internetowych i rozwinąć firmy jeszcze bardziej.

Tradycyjna strona internetowa typu MultiPage będzie doskonałym wyborem dla dużej firmy. Pozwoli Ci na stworzenie efektywnej strony e-commerce, intuicyjne rozplanowanie treści, pozyskiwanie organicznego ruchu i prowadzenie skutecznego content marketingu.

Warto jednak wciąż pamiętać o stronie lądowania i stronie wizytówkowej. Możesz je ciekawie wykorzystać do swoich celów i zaskoczyć zarówno użytkownika, jak i swoją branżę!

Inne rodzaje stron internetowych, które warto znać

Różne rodzaje stron internetowych skupiają się głównie na ich podziale względem pewnych cech.

Trzy rodzaje stron internetowych, które już poznałeś, dotyczą ich budowy. Jednak istnieją także inne rodzaje, skupiające się np. na funkcjonalności. Warto je znać i umiejętnie wykorzystywać w swojej działalności.

Blog internetowy

To prosty, ale niezwykle popularny rodzaj strony internetowej. Wykorzystują go małe i większe firmy, jak i blogerzy tworzący swoje strony osobiste, budując markę eksperta.

Stworzenie bloga od strony technicznej jest niezwykle łatwe – możesz wykupić domenę, wybrać gotowy szablon strony internetowej i zacząć pisać oraz dodawać grafiki i filmiki w swoich treściach. Przy tym blogi są wręcz stworzone do pozycjonowania.

Wybór tego typu strony www może być świetny zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz budować markę i przygotowujesz się na stworzenie strony e-commerce czy większej strony firmowej.

Blog internetowy z pewnością pomoże Ci zbudować wizerunek eksperta! Z czasem może się on stać filarem Twojej strategii biznesowej i regularnie dostarczać klientów.

Platforma kursów online

A co powiesz na stronę internetową typu platforma kursów online? Jest to ciekawy i skuteczny sposób na spieniężenie swojej wiedzy, jak i umocnienie eksperckiej pozycji Twojej firmy.

Taka strona internetowa umożliwia sprzedaż przygotowanych przez Ciebie kursów. Mogę one przybierać różne formy: np. kursów video, czy e-booków.

Jeśli Twój biznes opiera się o sprzedaż kursów online, dobrze jest zainwestować w platformę internetową z wszelkimi potrzebnymi udogodnieniami. Swoje kursy możesz sprzedawać podobnie jak produkty w sklepie internetowm.

Możesz też zdecydować się na stworzenie platformy dla zarejestrowanych użytkowników. Taki typ strony www będzie wymagać od użytkowników rejestracji i opłacenia abonamentu, a w zamian zaoferuje dostęp do stworzonych przez Ciebie kursów. Decydując się na takie rozwiązanie, warto zadbać o regularne rozszerzanie oferty edukacyjnej.

E-commerce

Sklepy internetowe istnieją po to, aby pomóc Twojej firmie sprawnie sprzedawać produkty i usługi!

Jedne będą lepiej spełniać ten cel, a inne gorzej. Prawdą jest, że utrzymywanie e-commerce wiąże się z kosztami, dlatego dobrze jest, by mogły się one zwracać. Jaki więc powinien być sklep internetowy?

Ważna jest przejrzystość i intuicyjny layout. Potencjalny klient musi być w stanie znaleźć produkt lub usługę, której szuka. Zbawienna jest tutaj przemyślana nawigacja.

Taka strona musi też być szybka i prosta w obsłudze. Użytkownik musi móc w prosty sposób przejrzeć Twoją ofertę by zdecydować się na zakup danego produktu i co ważniejsze – musi być w stanie za niego sprawnie zapłacić.

Portfolio

Portfolio w formie strony internetowej to znak naszych czasów. Z internetowego portfolio korzystają pojedyncze osoby szukające pracy lub otwarte na współprace (np. graficy, copywriterzy lub fotografowie) ale zalety strony typu portfolio nie są obce firmom.

Jeśli istnieje potrzeba strony internetowej przedstawiającej nasze dotychczasowe projekty, osiągnięcia i realizacje, to portfolio online będzie najlepszym wyborem. Na tej stronie możesz pochwalić się swoją firmą i jej działaniami. Udowodnisz potencjalnym klientom, że nie stosujesz pustych przechwałek, ale naprawdę dobrze działasz w swojej branży!

Portfolio przede wszystkim powinno składać się ze zdjęć i filmów, ale dobrze jest napisać coś o danym projekcie, np.:

  • co było inspiracją?
  • na jakie problemy natknęła się firma i jak je rozwiązała?
  • co jest wyjątkowego w tym projekcie?
  • jak przebiegały etapy realizacji projektu?

Nie bój się pochwalić swoimi osiągnięciami w portfolio online, zadbaj o jego estetykę i przedstawiaj je z dumą swoim potencjalnym klientom!

Rodzaje stron internetowych, a koszty

Odpowiednio zbudowana strona (bez względu na rodzaj) to oczywiście koszty. Nie warto jednak oszczędzać na użytecznej stronie internetowej. W końcu nie chcesz wyrzucać pieniędzy w błoto i dokładać się do nietrafionej inwestycji.

Różne portale internetowe będą różnić się w cenach. Na koszt stworzenia strony firmowej mogą wpłynąć:

  • stopień rozbudowania strony (jak wiele podstron będziesz potrzebować?),
  • cel, jaki ma spełnić,
  • sposób, w jaki będzie tworzona (czy wykorzystasz systemy CMS? A może gotowy szablon strony internetowej?),
  • dodatkowe narzędzia,
  • wdrożone funkcjonalności.

I wiele, wiele innych czynników. Dlatego tak ważne jest, by wiedzieć, czego potrzebujesz. A jeśli wciąż tego nie wiesz, nie musisz się martwić! Dobry specjalista pomoże Ci w wyborze najistotniejszych elementów strony.

Twoja firma potrzebuje strony internetowej? Poszerz wiedzę i działaj!

Chcesz rozwijać swoją firmę w Internecie? Nie pozostawiaj wszystkiego w rękach social mediów! Choć świetne, są ograniczone i nigdy w 100% Twoje.

Strona internetowa zapewni Ci pełną kontrolę. Przy tym otworzy Ci drzwi na niezliczone nowe możliwości.

Przed stworzeniem strony dla Twojej firmy, poszerz swoją wiedzę i przygotuj się do podjęcia ostatecznego wyboru. Nasz blog marketingowy powstał po to, aby ułatwić Ci ten proces!

Share
Zainteresował Cię ten materiał?
Sprawdź również...
Chcąc stworzyć stronę internetową dla firmy na pewno zastanawiasz się jak wygląda ten proces. Kliknij i sprawdź jak do tego podchodzimy!

Pomożemy Ci prowadzić skuteczny marketing

Daj nam znać, czego potrzebujesz! Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dopasować odpowiednie rozwiązania dla Twojej firmy. Pamiętaj – to do niczego nie zobowiązuje!

Zadzwoń do nas:

Żółty wykrzyknik - znak rozpoznawczy agencji Kreatywnej Brandrocks.

Wypełnij formularz kontaktowy 👇

Pomożemy Ci zrozumieć marketing internetowy!

Regularnie będziemy przesyłać Ci wiedzę dzięki której rozwiniesz firmę. Merytorycznie i bez spamu. Wypełnij formularz i zapisz się newslettera 👇