Potrzebujesz, aby Twoja firma wreszcie zaistniała w Internecie? Masz już wykonawcę strony internetowej, ale wciąż zastanawiasz się skąd wziąć dobrą domenę?
Nie lekceważ tego zadania! Wybór domeny internetowej jest jak wybór estetycznej wizytówki. To ona będzie zapadać w pamięć klientów i robić jedno z pierwszych wrażeń. Dlatego tak ważne jest, by wiedzieć, jak wybrać domenę internetową. Co prawda możesz zrobić to bez zastanowienia, jednak warto poświęcić chwilę czasu i podjąć słuszną decyzję… Skąd jednak wiedzieć, jak wybrać odpowiednią nazwę domeny?
Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule! Dowiesz się:
- na co zwracać uwagę przy wyborze nazwy domeny?
- czym jest wybór rozszerzenia domeny i dlaczego to tak istotne?
- z czym wiąże się zakup domeny?
Otrzymasz też praktyczne, techniczne wskazówki, dzięki którym z łatwością stworzysz adres swojej strony.
Co to jest domena internetowa i dlaczego jest tak ważna?
Domena to nic innego jak unikalny adres internetowy, pod którym Twoi klienci znajdą Cię w Internecie. Bez niej nie będzie to możliwe.
To pod nią umieścisz swoją stronę internetową i utworzysz skrzynki e-mail (zgadza się! Odpowiednia nazwa domeny nie będzie służyć tylko Twojej stronie, ale i mailowi. Jeśli będziesz się mocno skupiać na newsletterach, może warto przede wszystkim pomyśleć, jaka będzie najlepsza domena dla poczty email?)
Domenę można podzielić na dwie ważne części: nazwę główną domeny (https://www.nazwadomeny.pl) oraz rozszerzenie domeny (https://www.nazwa domeny.pl). Jeśli kiedyś przeszło Ci przez myśl, w jaki sposób stworzyć skrzynkę mailową z własnym adresem po „@”, to właśnie dzięki wykupieniu właściwej domeny będzie to możliwe.
Czy adres URL to domena strony internetowej?
Te dwa terminy w pewien sposób się ze sobą łączą, jednak nie znaczą tego samego. Domena to nazwa witryny, a adres URL to dłuższy ciąg, który za zadanie ma zaprowadzenie użytkownika na poszczególne strony w internecie. Przy tym adres URL zawiera w sobie nazwę domeny.
Końcówka domeny – czyli odpowiednie rozszerzenie domeny
Jak wybrać domenę z odpowiednim rozszerzeniem? … .com, .org, .net… jest tyle rodzajów do wyboru! Można je podzielić następująco:
- domeny narodowe np.: .pl, .de, .cz, .uk,
- domeny globalne np.: .com, .net,
- domeny funkcjonalne np.: .gov, .edu, .info,
- domeny funkcjonalne drugiego poziomu np.: .info.pl, .com.pl,
- domeny regionalne np.: .wroclaw.pl, .waw.pl, .mazury.pl,
- nowe domeny internetowe, czyli takie, w których zawrzeć możesz słowa kluczowe, nazwy miejscowości lub określenia branżowe np.: .pizza, .amsterdam, .bar.
Odpowiednio wybrana końcówka domeny zwiększa szanse na dotarcie do potencjalnego klienta i umożliwia wskazanie na to, czego użytkownik może się spodziewać po Twojej stronie lub sklepie internetowym. W odróżnieniu od kont w popularnych mediach społecznościowych domena oraz treści na niej umieszczone są Twoją własnością i możesz dowolnie je kształtować!
W ten sposób zachęcisz użytkownika na przykład do zapisu na newsletter, czy do zakupu Twojego produktu (np. coraz popularniejszych kursów video) lub usługi. Umiejętnie wybrana domena zapadnie w pamięci klientów, dzięki czemu z większą pewnością wrócą na Twoją stronę. Z tego powodu tak ważne jest, by wiedzieć jaką domenę wybrać.
Jak wybrać domenę internetową – praktyczne wskazówki
Dobra nazwa domeny jest ważną częścią zarówno tworzenia strony internetowej, jak i strategii całej firmy. To właśnie ona będzie wpływała na widoczność Twojej witryny w wyszukiwarkach (dlatego warto pokierować się logiką działań SEO!) Domena wpłynie też na skojarzenia klientów dotyczące Twojej działalności. Należy więc zadbać o spójność z brandingiem.
Ale to nie wszystko! Czy to będzie jedynie domena firmowa Twojej strony internetowej? A może tylko domena dla e-sklepu? Wybór właściwej nazwy domeny może być zależny od tych pytań.
Jak widzisz, istnieje wiele elementów, które wpływają na to, jaka nazwa domeny musi (albo przynajmniej powinna) być. Nie da się jednak ukryć, że właściwe nazwa i rozszerzenie mogą pomóc Ci osiągnąć Twoje biznesowe cele.
Czym więc kierować się i jak wybrać domenę dla sklepu internetowego, strony lub maila?
Prosta i chwytliwa – nazwa domeny łatwa do zapamiętania
Twoi klienci będą znajdywać i rozpoznawać Twoją markę po nazwie głównej domeny. Niech utkwi im w głowie! Ważne jest, aby Twoją domenę łatwo wymówić i zapamiętać. Wiele zależy tutaj od Twojej kreatywności, jednak należy też zwrócić uwagę na kilka technicznych aspektów opisanych poniżej.
Długość domeny ma znaczenie – im krótsza domena tym lepiej
Nie wiesz jak wybrać nazwę domeny, którą pokochają klienci? Domena łatwa do podyktowania i zapadająca w pamięć zazwyczaj nie jest zbyt długa (oczywiście istnieją wyjątki!) Jednak nie tylko aspekt zapamiętywalności ma tutaj znaczenie.
Według oficjalnych wytycznych firmy Google poprawna nazwa domeny powinna składać się maksymalnie z 2-3 słów, które łatwo wymówić. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że najlepiej sprawdzające się domeny (nazwa główna + rozszerzenie) to te, które nie przekraczają 13 znaków długości. Taka domena łatwa do podyktowania może też pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie online.
Wybór domeny – polskie znaki i myślniki
Zastanawiając się jaką nazwę domeny wybrać, musisz zwrócić uwagę na polskie znaki diakrytyczne: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż. O ile ich wykorzystanie jest możliwe, to przyjęło się, że domena bez polskich znaków jest tą, w którą celują firmy.
Użytkownicy przyzwyczaili się, że z reguły polskie znaki nie występują w domenach, a większość z nich nie wie nawet o takiej możliwości. Z tego względu lepiej używaj tylko liter, które stanowią podstawę uniwersalnego alfabetu na całym świecie.
Czy można i warto mieć domenę z myślnikiem?
Łatwiej zapamiętać domenę bez polskich znaków, a jak to jest w przypadku myślnika?
Wykorzystanie myślnika w nazwie domeny nie jest błędem, jednak osobiście tego nie rekomendujemy. Jeśli jesteś w stanie stworzyć adres strony internetowej, który nie wymaga tego typu przerywników, jesteś o krok przed konkurencją, która nie jest w stanie tego zrobić.
Oczywiście w niektórych sytuacjach wykorzystanie myślnika może jednak być zasadne. Wyobraź sobie domenę suknieslubneiwony.pl – jest ona nieczytelna i wygląda wręcz jak losowy ciąg znaków. Domena suknie-slubne-iwony.pl wydaje się bardziej uporządkowana, którą też łatwo będzie znaleźć.
Wykorzystując myślniki w nazwie domeny, należy kierować się pewnymi zasadami. Jeśli nie wiesz jak wybrać domenę, ale zależy Ci aby była polska – znak myślnika nie może występować: na początku, na końcu oraz równocześnie na 3. i 4. pozycji w nazwie. Dla domen europejskich są to pozycje: na początku, na końcu, równocześnie na 3. i 4. pozycji, jak i równocześnie na 2., 3. i 4. pozycji. W przypadku domen globalnych, myślnika nie możesz postawić na początku i na końcu.
Dopasowanie do grupy docelowej
Pomysł na domenę może brzmieć świetnie, ale jeśli nie będzie przemawiać do Twojej grupy docelowej, to niczego nie zdziała.
W zależności od tego, jaka jest Twoja grupa docelowa i czym może się zainteresować, domena sklepu i strony musi być dostosowana do upodobań klientów. Inna nazwa będzie atrakcyjna dla doświadczonych przedsiębiorców, a inna dla młodzieży rozpoczynającej studia.
Tylko zwracając uwagę na swoją grupę docelową, możesz wybrać dobrą domenę, która pomoże, a nie utrudni zarobienie pieniędzy przez Twoją firmę.
Adres domeny – Znaczenie w obcych językach
Przy wyborze nazwy domeny, zwróć uwagę na ewentualne znaczenie w innych językach. Może się okazać, że niewinne w języku ojczystym słowo, jest negatywnie kojarzone w innych krajach. Przy wejściu na rynek zagraniczny, może to źle wpłynąć na odbiór marki, a w rezultacie przyczynić się do strat wizerunkowych.
Jak wybrać domenę? – Wyniki wyszukiwania i skojarzenia
Domena strony internetowej powinna kojarzyć się z tym, czego będzie dotyczyć. Ważne również, żeby nie była to tak zwana fraza generyczna, czyli taka, która jest ogólna i charakteryzuje się dużą ilością wyszukiwań. Taki wybór domeny dla sklepu internetowego lub strony nie przyniesie korzyści.
Kiedy masz już pomysł na nazwę, warto przeprowadzić prosty “test wyszukiwarki”, sprawdzając wyniki wyszukiwania wyświetlające się po wpisaniu nazwy domeny w Google. Czy wyświetliły Ci się setki stron o podobnej nazwie i usługach? Lub rzeczy, z którymi nie chcesz być kojarzony? Jeśli tak, to ten wybór domeny internetowej będzie chybiony.
Wskazówka! Może domena kojarzyć się z branżą, nawet powinna. Choć nie jest to niezbywalna zasada. Być może przewrotność w tym działaniu przyniesie korzyści?
Słowa kluczowe w domenach internetowych
Twoja domena może sprzyjać celom SEO. Co to oznacza? Możesz wykorzystywać słowa kluczowe w domenach! Co prawda nie będzie ich zbyt wiele, zwłaszcza że chcesz uniknąć generycznych fraz, jednak warto zastanowić się, jakie słowa wpisują Twoi klienci w wyszukiwarkę. Dzięki temu Twoja domena będzie wpływać na SEO (oby pozytywnie!)
Sam kreatywny i skuteczny pomysł na domenę może przyjść z tego typu researchu!
Jak wybrać domenę dla firmy? Czy domena dla e-sklepu może być inna?
Chcesz mieć stronę internetową i sklep online? Zastanawiasz się, czy zarejestrować oba pod tą samą domeną? Czy może pod dwoma różnymi? (I tutaj przychodzi czas na kolejny wybór)
Zastanów się, jakie potrzeby ma Twoja firma, a jakie sklep i czy dwie (bądź co bądź) różne nazwy są Ci potrzebne. Czy strona i sklep nie będą ze sobą konkurować? Czy Twoja marka główna ma nieco inny charakter niż sklep? Czy masz kilka sklepów, które zbyt się od siebie różnią, by działać pod jedną domeną? Tylko odpowiadając na tego typu pytania, możesz wybrać domenę sklepu i strony.
Jakie rozszerzenie domeny wybrać?
Jeśli nie wiesz jak wybrać domenę, poświęć chwilę czasu, by odpowiedzieć na kilka pytań, które z pewnością ułatwią Ci decyzję.
Pierwszym i najważniejszym z nich będzie – kto jest Twoim odbiorcą docelowym? Jeśli do tej pory nie masz odpowiedzi na to pytanie, zatrzymaj się na chwilę, ponieważ jest to naprawdę ważne! Określenie grupy docelowej to swego rodzaju podstawa w tworzeniu wizerunku firmy i prowadzeniu efektywnych działań marketingowych.
Skąd będziesz wiedzieć, że wybrana przez Ciebie końcówka to wartościowe rozszerzenie? Wybierz odpowiednią końcówkę adresu, dzięki wiedzy zebranej poniżej!
Jaka jest Twoja grupa docelowa – końcówka domenowa
Zastanawiając się nad grupą docelową, zadaj sobie pytania: skąd pochodzą, czego szukają i w jaki sposób mogą Cię łatwo znaleźć? Jeśli Twoim rynkiem docelowym jest Polska, dobrym wyborem będzie rozszerzenie krajowe .pl. Być może reprezentujesz instytucję działającą lokalnie? W takim przypadku mogą się sprawdzić domeny regionalne lub rozszerzenia geograficzne.
Jaki chcesz kształtować wizerunek? O ile pytanie to ściśle nawiązuje do pierwszego, może Cię nakierować i pomóc w obraniu właściwej drogi, gdy nie wiesz, jak wybrać domenę.
Jak wybrać domenę? – Dostępność
By móc korzystać z adresu internetowego, musisz zarejestrować swoją domenę. Wcześniej jednak należy sprawdzić jej dostępność. Możesz tego dokonać w prosty sposób na stronie sprawdzonego przez nas rejestratora domen – lh.pl.
Po wpisaniu nazwy w wyszukiwarkę wyświetli Ci się informacja o dostępności danej domeny wraz z proponowanymi rozszerzeniami. Jeśli nazwa domeny jest niedostępna, możesz spróbować wykupić ją z innym rozszerzeniem, np.: niedostępną domenę cafeshop.pl zamień na cafeshop.com. Warto jednak mieć wtedy na uwadze, że internauci mogą mylić Twoją witrynę z konkurencją o podobnej nazwie.
Dobra wyszukiwarka domen pokaże Ci kilka dostępnych opcji, dzięki czemu z pewnością wybierzesz to, czego potrzebujesz!
Pozytywna historia domeny
Nazwa Twojej domeny mogła zostać użyta już wcześniej, dlatego przed zarejestrowaniem jej, sprawdź jej historię!
Może się okazać, że działalność prowadzona pod tym samym adresem miała bardzo negatywne opinie, które nadal wyświetlają się w Google, pomimo że domena jest już dostępna do ponownej rejestracji. Strona o tej nazwie mogła być też źle pozycjonowana, co może negatywnie wpłynąć na widoczność Twojej strony w Google i utrudnić pozyskiwanie na nią ruchu.
Jak sprawdzić historię domeny? Możesz tego dokonać poprzez wpisanie nazwy domeny w wyszukiwarce Google i sprawdzenie wyników z nią związanych. Specjalnym narzędziem, które śledzi i zapisuje wszystkie działania w Internecie, jest Wayback Machine. Wystarczy wejść pod adres: https://archive.org/web/, wpisać interesującą Cię domenę i przejrzeć jej historyczne wyniki.
Widzisz więc, że masz wiele możliwości sprawdzenia tego, czy domena była pozytywnie odbierana w przeszłości, dzięki czemu łatwiej dowiesz się, jak wybrać domenę.
Ile kosztuje domena?
Masz pomysł na nazwę? Znasz już dostępność nazwy domeny i preferowane rozszerzenie domeny? Teraz czeka Cię jej wykupienie.
Koszt domeny jest zależny od pięciu czynników:
- długości,
- komercyjnego zastosowania,
- rozszerzenia domeny,
- okresu rejestracji,
- możliwości użycia polskich znaków diakrytycznych.
Przy tym duże znaczenie mają ceny końcówek domenowych. Jedne cieszą się większą popularnością od innych. Przed dokonaniem wyboru odnośnie do domeny firmowej, warto sprawdzić, ile przyjdzie Ci za nią zapłacić długości. A w tym pomoże Ci dobra wyszukiwarka domen.
Pierwszy rok wykupienia domeny firmowej zmieści się zazwyczaj w zakresie od kilku do kilkudziesięciu złotych. Jednak cena za jej odnowienie oraz przedłużenie może kosztować więcej.
Jak i gdzie najlepiej zarejestrować domenę internetową?
Wiesz już jak wybrać domenę internetową, więc możesz przejść do kolejnego etapu, jakim jest jej rejestracja!
Na tym etapie możesz znaleźć porady rejestracji nazwy domeny, jednak samego tego działania lepiej nie zlecać nikomu innemu. Dlaczego trzeba samodzielnie zarejestrować domenę? Ze względu na fakt, iż to Ty i Twój biznes ma być abonentem. Gdyby zewnętrzna firma zarejestrowała Twoją domenę i po pewnym czasie zakończyłaby swoją działalność, Ty straciłbyś domenę. Nie warto tak ryzykować!
Bezpiecznym miejscem, w którym dokonasz rejestracji domeny w sposób szybki i prosty jest lh.pl. Wystarczy, że wpiszesz nazwę domeny w wyszukiwarce i wybierzesz interesujące Cię rozszerzenie, wyznaczysz okres, na jaki chcesz zarejestrować domenę (minimum na rok), a następnie zapłacisz.
Voila!
Tak. To jest tak proste! To jak? Gotów do działania?