Posiadasz przydatną wiedzę lub doświadczenie, którymi chcesz podzielić się z innymi? A może zastanawiasz się, jak wyróżnić się na tle innych specjalistów i zdobyć miano eksperta? Sprzedajesz fizyczne produkty w swoim sklepie internetowym, ale chcesz spróbować sprzedaży produktów wirtualnych?
Jeżeli Twoja odpowiedź brzmi twierdząco na chociaż jedno z tych pytań, to mamy dla Ciebie rozwiązanie: tworzenie kursów online. Martwisz się, że brzmi to zbyt ambitnie? Nie masz pojęcia, jak zbudować kurs online?
Przychodzimy z pomocą! Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, dlaczego warto tworzyć i sprzedawać kursy oraz jak stworzyć kurs online w formie wideo.
Dlaczego warto stworzyć kurs online?
Z roku na rok coraz pewniej poruszamy się w internetowej rzeczywistości. Coraz więcej czynności wykonujemy online: zakupy, poznawanie ludzi, praca i w końcu nauka. Robimy to w formie m.in.: szkoleń online, podcastów, artykułów, a w ostatnim czasie też zajęć zdalnych w szkołach czy na uczelniach. Jest to podatny grunt, na którym możesz tworzyć własny kurs online!
Działalność w Internecie to w końcu prawie nieskończone możliwości.
Co jeszcze przemawia za tym, aby zacząć tworzyć kurs, którego ktoś tam właśnie poszukuje?
1. Dotrzesz do swojej grupy docelowej
Internet jest miejscem, w którym są Twoi potencjalni klienci. Na pewno znajdziesz tu osoby, które zamienią się w uczestników kursu, zainteresowanych Twoją wiedzą! Taka społeczność kursu zamieni się w lojalnych przyjaciół Twojej firmy. A to oznacza marketing szeptany, stabilniejsze źródło dochodów i nowych klientów Twojego sklepu online.
2. Ugruntujesz swoją pozycję eksperta
Dobry kurs online sprawi, że zyskasz rozpoznawalność w swojej branży. Co więcej, wpłynie to pozytywnie na Twój wizerunek, jako osoby kompetentnej i gotowej do dzielenia się swoją wiedzą – w końcu w szeregi twórców kursów online zaliczają się eksperci!
Co więcej, jeżeli zrobisz swój kurs na podstawie pytań i wątpliwości, jakie napotkałeś w swojej karierze, pokażesz innym, że jesteś w stanie uczyć się na własnych doświadczeniach i w ten sposób zachęcisz ich do tego samego.
3. Zyskasz nową wiedzę
Stworzenie kursu to nie tylko ugruntowanie własnej wiedzy poprzez prowadzenie kursów online, ale i nauka nowych umiejętności!
- Jak stworzyć kurs online?
- Jak go nagrać? Jakich sprzętów i narzędzi użyć?
- Gdzie i jak dodać swój kurs?
- Jak sprzedawać własne kursy online?
Będziesz znać odpowiedź na te i inne pytania! Nowe umiejętności wykorzystasz nie tylko do stworzenia kolejnego kursu, ale i w samym prowadzeniu własnego biznesu!
4. Otrzymasz dochód pasywny ze sprzedaży kursu
Kursy online mają to do siebie, że wystarczy stworzyć je raz (choć czasem mogą wymagać zaktualizowania).
Po wypuszczeniu na rynek kurs będzie dla Ciebie pracował, rekompensując Ci wszelkie trudności napotkane w procesie tworzenia kursu. Jest to świetny sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy za Twoją ekspercką wiedzę, która z pewnością była nabywana przez sporą część Twojego życia.
Kto skorzysta z kursu najwięcej?
Przygotowanie kursu online wymaga czasu, narzędzi, pomysłu i wiele, wiele więcej. Czy w takim razie opłaca się stworzyć kurs? Czy jest to gra niewarta świeczki?
Odpowiedź jest prosta – warto tworzyć kursy online. Może Ci się wydawać, że to kursanci skorzystają najwięcej na przygotowanych przez Ciebie materiałach, ale… mylisz się! Owszem, musisz zaprojektować doświadczenie online, dzięki któremu Twoi klienci będą zadowoleni, dokształceni i gotowi na nowe wyzwania, ale ostatecznie to Ty będziesz na zwycięskiej pozycji. Dlaczego?
- Ugruntujesz swoją wiedzę
- Uzyskasz dochód pasywny
- Zostaniesz ekspertem w dziedzinie w oczach innych
- Zdobędziesz nowe umiejętności
- Osiągniesz kolejny cel w swoim życiu
- Być może społeczność kursu pomoże Ci stworzyć przydatne kontakty
- Wyniesiesz swoją markę na nowy poziom.
Nie wspominając o samej satysfakcji, jaką przyniesie Ci przygotowanie materiałów, stworzenie kursu i promowanie kursu online!
Chcesz zrobić własny kurs online? Pomyśl nad kursem wideo!
Jak stworzyć kurs online, by ten był skuteczny?
Istnieje wiele formatów, które możesz wykorzystać. My chcemy zwrócić jednak uwagę na jeden szczególny, zdobywający coraz większą popularność wśród autorów kursów, jak i odbiorców – kurs wideo!
Obecnie, ludzie coraz chętniej poświęcają swoją uwagę na treści w formach wideo: TikTok zrewolucjonizował social media; sam Instagram, który zaczynał jako medium społecznościowe dla grafik i zdjęć, przejmują Reelsy. Szkolenia online spotyka ten sam los. Warto więc przy stworzeniu pierwszego kursu online pomyśleć już o tej formie i dopasować się do oczekiwań oraz preferencji odbiorców.
Wygoda dla Twoich odbiorców
Wiesz, dlaczego można zarobić na kursach online? Bo umożliwiają one uczestnikom zapoznanie się z umieszczonym w nim materiałem w czasie, jaki jest dla nich wygodny. W ten sposób będzie najłatwiej kursantom przyswajać wiedzę.
Nie muszą żonglować codziennymi obowiązkami, by móc pojechać do konkretnego miejsca, w którym przeprowadzisz dla nich tradycyjny wykład. Wystarczy, że usiądą przed komputerem. Sposobności, jakie jeszcze dają kursy online to m.in. możliwość powrotu do zakupionego materiału, gdy następuje taka potrzeba.
Kurs online w formie wideo to jeszcze większa wygoda dla odbiorców! Nie dość, że posiada on zalety wymienione powyżej, to w dodatku daje możliwość skupienia się jedynie na dźwięku bądź obrazie (tutaj warto pomyśleć o napisach!) Dzięki takim udogodnieniom uczestnik kursu może zdobywać wiedzę podczas wykonywania innych czynności np.: w drodze do pracy w autobusie, gdy akurat zapomniał słuchawek. Warto zrobić kurs online w formie wideo ze względu na tę dogodność.
Co więcej, kurs wideo w Twoim sklepie internetowym będzie łatwo dostępny do kupienia. A dobrze zorganizowany da kursantom możliwość powracania do niego w momencie, w którym przerwali. Własna platforma kursowa w formie sklepu umożliwi Ci również zaproszenie uczestników do kolejnego wydania kursu!
Angażujące treści
Kurs wideo ma pewną znaczącą przewagę nad innymi rodzajami kursów online – jest zróżnicowany, a przez to ciekawy i łatwiej utrzymujący uwagę.
Kursy wideo online to mieszanka bodźców – ruchomego obrazu i dźwięków. Wpływa to nie tylko na zaangażowanie uczestników kursu, ale także na łatwiejsze przyswajanie przez nich przekazywanej dawki wiedzy. Podczas tworzenia własnego kursu wideo możesz postawić na kreatywność i wykorzystać różne możliwości formatowania czy rozwiązania edukacyjne np.: ciekawy montaż, różne efekty dźwiękowe, elementy humorystyczne.
Co więcej, dzięki kursom online w formie wideo, możesz nawiązać lepszy kontakt z odbiorcami, np. poprzez zwracanie się do nich bezpośrednio czy patrzenie prosto w kamerę – zupełnie, jakbyś patrzył na rozmówcę po drugiej stronie stołu, a nie monitora. Podczas tworzenia kursów wideo warto byś zwrócił na to uwagę – warto być blisko swoich odbiorców, nawet jeśli tylko w formie online.
Interaktywny kurs online + kurs wideo
Choć kurs w formie wideo ma wiele pozytywnych cech, o których możesz przeczytać wyżej, to wciąż ciekawym rozwiązaniem będzie połączenie go z interaktywnym kursem. Co to oznacza?
Daj kursantom możliwość na wchodzenie w interakcję z przygotowanym przez Ciebie materiałem. Możesz np. stworzyć przyciski, które umożliwią uzupełnianie Twojej wypowiedzi audio, odpowiadanie na pytania zadane w filmiku, tworzenie różnych semi-spersonalizowanych ścieżek narracyjnych. Quizy w interaktywnych kursach online to kolejna ciekawa forma, którą możesz wykorzystać – np. po każdym filmiku z Twojego kursu.
Interaktywny kurs online w połączeniu z kursem wideo może zdziałać cuda!
Jak stworzyć kurs online? Prosty schemat krok po kroku
Wiesz już, jakie zalety ma kurs online, zarówno dla Ciebie, jak i Twoich odbiorców. Warto więc przejść do następnego pytania: jak przygotować własny kurs online? Od czego zacząć? Skąd wziąć pomysł na kurs?
Etapy tworzenia kursu online mogą się od siebie różnić w zależności od twórcy czy formatu. Postaraliśmy się jednak stworzyć prosty poradnik, który pomoże Ci w procesie tworzenia kursu.
1. Określ grupę docelową oraz… cel kursu
Jeśli chcesz zrobić kurs, który będzie się sprzedawać, koniecznie musisz pomyśleć o grupie docelowej kursu! To od niej zależy czy Twoja ciężka praca nie pójdzie na marne. Ale to nie wszystko.
Pomysł na kurs powinien być oparty na Twojej wiedzy, związany z branżą lub z Twoimi zainteresowaniami, jednak musi być przede wszystkim przydatny. A o tym decydują potencjalni klienci. Jakie są ich zapotrzebowania? Kim są i czego nie wiedzą, a co TY wiesz?
Przyda Ci się to w ustalaniu tematu kursu online. Będzie to dawka podstawowych informacji dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę z branżą? Czy dla osób, którzy chcą po prostu doszlifować swoje umiejętności? W skrócie – musisz wybrać odpowiedni poziom zaawansowania kursu. W zależności od tego, do kogo kierujesz kurs, dawka wiedzy i sposób jej przekazywania będzie inna – jednak za każdym razem zwróć uwagę, by treści kursu były przedstawiane przystępnie.
Twoją grupą docelową mogą być również Twoi klienci. Zapytanie ich o zdanie to świetna okazja na sprawdzenie zainteresowania kursem online, który chcesz stworzyć. Możesz też zaproponować lekcję próbną twojego kursu za mniejszą cenę lub za darmo, by zyskać większą pewność, że ktoś będzie nim zainteresowany.
1.1…cel kursu
Jeśli zaczynasz dopiero zastanawiać się jak stworzyć kurs online, musisz wiedzieć, że zanim do tego przystąpisz powinieneś określić jego cel. Czego chcesz nauczyć innych? Co uczestnicy będą wiedzieć i umieć po zakończeniu kursu? Jak wpłynie on na wizerunek Twój i Twojej firmy?
Już na etapie sprzedaży kursów online należy podać informacje o tym, jaki jest jego cel, aby odbiorca wiedział, czy jego cel pokrywa się z celem twórcy kursu. Dobrą praktyką jest również udostępnianie spisu treści i streszczenia materiału kursu. Dzięki temu będziesz wiedzieć, że Twoja wiedza trafia do odpowiednich osób, a to zagwarantuje Ci dobre opinie.
2. Skup się na stworzeniu programu kursu
Aby Twój kurs mógł spełniać swoje zadanie, musi być wykonany według planu, na który składają się storyboard kursu online oraz scenariusz. Oba te elementy ściśle łączą się ze sobą i muszą ze sobą współgrać. Dobrze przygotowane są odpowiedzią na pytanie 'jak prowadzić kurs online?’
Czym dokładnie są? Odpowiedziami na to, jak napisać kurs online.
Storyboard kursu online jest dokumentem, w którym określa się wszystkie elementy, jakie pojawią się w kursie oraz w jaki sposób się one pojawią. Storyboard dotyczy m.in.:
- elementów graficznych, np.: infografik, wykresów, zdjęć,
- animacji – zarówno tych, które będą widoczne na ekranie, jak i tych dotyczących przejścia między scenami/slajdami,
- filmów,
- audio.
Jak stworzyć storyboard kursu online? Wypisz wszystkie elementy, które chcesz umieścić w swoim wideo. Następnie postaraj się je uporządkować (nie bój się usunąć niepotrzebnych elementów!). Na sam koniec porównaj storyboard ze scenariuszem, by treści się uzupełniały. Voila! Wiesz jak stworzyć storyboard kursu online.
Podczas gdy storyboard kursu jest bardziej związany z technicznymi kwestiami, scenariusz kursu poświęca się tej kreatywniejszej stronie. Jest to sposób, w jaki komunikujesz wiedzę.
Jak napisać scenariusz kursu wideo? Jak już wiesz, kursy wideo online mogą łączyć obraz z dźwiękiem, dlatego też tworząc scenariusz, możesz zastanowić się, czy wiedzę przekażesz w formie tekstu, czy w formie narracji głosowej.
- Tekst jest po prostu wiedzą wyświetlaną na ekranie, którą ma przyswoić kursant. Warto tutaj pamiętać o tym, by treści nie było zbyt dużo w jednym miejscu.
- Natomiast narracja głosowa to po prostu audio, które usłyszą uczestnicy kursu.
Obie te formy można wykorzystać równocześnie lub osobno. Ważne jest jednak, by zachować spójność i właściwą ilość informacji z uwzględnieniem wszystkich innych elementów, które pojawią się w kursie (animacje, grafiki itd.) Dobrą strategią jest stworzenie modułów kursu – rozdziałów z podrozdziałami, które „rozbijają” wiedzę na mniejsze, łatwiejsze do przyswojenia elementy.
3. Przygotuj treści kursu
Kolejnym etapem tworzenia kursów wideo jest przygotowanie treści, które się w nim znajdą. Bazując na swoim programie kursu online (w którym powinny być rozpisane wszystkie informacje o poszczególnych elementach) stwórz grafiki, nagraj filmiki, napisz tekst, przygotuj okładkę swojego kursu.
Po prostu stwórz i zbierz wszystko, co Twój kurs ma mieć w sobie zawarte. Przydatne będą tu dedykowane narzędzia do stworzenia kursu online. Na tym etapie możesz też pomyśleć o materiałach marketingowych, których użyjesz potem w procesie sprzedaży kursu.
Nagrania kursu
Gdy zakończysz wszystkie wcześniejsze etapy, przejdź do nagrywania kursu online. Zadbaj o dobry sprzęt, a także otoczenie. W zależności od własnych upodobań, postaw na profesjonalne pomieszczenie lub bardziej przytulne. Pamiętaj jednak, że nie powinno ono rozpraszać uczestnika!
Podczas nagrywania kursu online, zwróć uwagę na jakość dźwięku oraz obrazu. I nie zniechęcaj się, jeśli będziesz potrzebować kilku lub nawet kilkunastu ujęć, czy tzw. dokrętek. Większość kursów online wymaga dużego nakładu pracy, który ostatecznie się opłaca.
Materiały dodatkowe
Jeśli zastanawiasz się jak stworzyć kurs online musisz wiedzieć, że kursy wideo cieszą się rosnącą popularnością przez udogodnienia, jakie zapewniają uczestnikom. Nie warto jednak zapominać o innych formatach materiałów, które również mają ciekawe rozwiązania. Wykorzystaj je, by zbudować kurs online, który zechcą kupić wszyscy!
Możesz stworzyć materiały dodatkowe, które uzupełnią Twój własny kurs online. Mogą to być testy sprawdzające po każdym module albo materiały tekstowe w formie pdf, które uczestnicy mogą pobrać na swoje urządzenia. To pewne, że informacja o materiałach dodatkowych zachęci odbiorców do zakupu kursu!
4. Stwórz platformę do kursów – czyli miejsce, gdzie możesz opublikować kurs online
Pozostała Ci jeszcze kwestia dostarczania kursu online osobom nim zainteresowanym. Dobrym rozwiązaniem będzie własna platforma kursów online!
Jest to strona internetowa bądź podstrona w pełni dedykowana sprzedaży własnych kursów. Możesz ją połączyć ze swoją profesjonalną stroną internetową lub traktować jako osobną witrynę. Ważne jest, by platforma kursów online była intuicyjna, prosta w obsłudze i zintegrowana z popularnymi bramkami płatniczymi. Inwestując w takie rozwiązanie, będziesz mieć miejsce na kolejne kursy wideo online oraz inne formaty kursów w przyszłości, jeśli kiedyś zdecydujesz się zrobić ich więcej.
5. Podziel się swoim kursem ze światem (nie zapomnij o kampanii reklamowej)
Kurs w Internecie to przede wszystkim produkt online. I tak jak wszystkie produkty, wymaga on promocji.
W tym celu możesz stworzyć kampanię reklamową. Wykorzystując różne działania marketingowe, postaraj się dotrzeć do grupy docelowej kursu. Możesz to zrobić w mediach społecznościowych – organicznie lub wykupując reklamy. Dobrym rozwiązaniem okazać może się także kampania reklamowa w wyszukiwarce Google. Inną możliwością jest tworzenie treści na swojej stronie internetowej (na której też możesz umieścić swój kurs). Poprzez pozycjonowanie strony, przyczynisz się do promocji kursu online.
Dobrym rozwiązaniem będzie również zapewnienie uczestnikom certyfikatów lub innych dokumentów potwierdzających ich udział w kursie. Zadowoleni ze swojego rozwoju odbiorcy z pewnością chętnie podzielą się informacją o kursie z innymi, przyczyniając się do jego promocji i lepszej sprzedaży kursu.
Jak stworzyć kurs online? – Aspekty techniczne
Jak zrobić kurs online? Samo planowanie i kreatywne działanie nie jest wystarczające. Musisz zwrócić się w stronę aspektów technicznych i to z pomocą narzędzi i sprzętu stworzyć produkt warty zakupienia.
Istnieją różne narzędzia do kursów (które przedstawiamy poniżej) jak i agencje i freelancerzy, którzy chętnie pomogą w opanowaniu technicznej strony. Wsparcie w obrębie obsługi kursu może okazać się niezwykle przydatne. W końcu jest tyle pytań: Jak przyznać dostęp do kursu? Jak nagrać narracje audio i wideo? Jak stworzyć pdf kursu online? Jakie jest najlepsze oprogramowanie do tworzenia szkoleń online? Uzyskanie pomocy od profesjonalistów w tych kwestiach, może okazać się zbawienne.
Narzędzia do stworzenia kursu online
W teorii wiesz jak stworzyć kurs online. Pora przejść do praktyki! Przydadzą Ci się narzędzia do kursów:
- Tutor LMS– rozwiązanie do tworzenia platform kursowych z takimi opcjami jak np. układanie modułów i tworzenie quizów. Korzystają z niego początkujący i profesjonaliści. Działa na popularnym CMS WordPress.
- Xmind – narzędzie służące przede wszystkim do ułożenia klarownego planu kursu.
- iMovie – darmowe narzędzie służące do montażu wideo.
- Canva – darmowe narzędzie, którego chyba nie trzeba przedstawiać, świetnie się sprawdzi do tworzenia prostych grafik.
- Vimeo – płatne rozwiązanie do bezpiecznego hostowania materiałów wideo
Skorzystaj z tych narzędzi, by przygotować własny kurs.
Kurs wideo online w WordPress
Jesteś przekonany, że warto mieć swój kurs, a w głowie już formujesz program kursu online? Jeśli tak, to świetnie!
Wiesz już jak stworzyć kurs online, zanim jednak przejdziesz do działania, to mamy dla Ciebie jeszcze jedną przydatną informację. Swoje szkolenia internetowe możesz sprzedawać przy pomocy Twojej strony na WordPress’ie. Jest to ceniony system zarządzania treścią, na którym powstaje wiele blogów, sklepów internetowych, a także stron sprzedażowych kursów.
Bardzo możliwe, że już masz swoją firmową stronę internetową na WordPress’ie – jeśli tak, to warto tam oferować kursy online; jeśli nie, to jest to idealny moment, by skorzystać z możliwości WordPress i umieścić tam swój produkt online!
W BrandRocks chętnie Ci w tym pomożemy! Stworzymy dla Ciebie platformę sprzedażową odpowiadającą potrzebom kursu online, która przyciągnie kursantów. Uzyskasz u nas techniczne, a jeśli będziesz tego potrzebować, to również kreatywne wsparcie.
Sprawdź naszą ofertę lub skontaktuj się z nami i podziel się swoim kursem ze światem!