Jak napisać wpis na bloga firmowego?

Okładka artykułu: Jak napisać dobry artykuł na bloga firmowego?

Chcesz znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania? Zastanawiasz się jak dotrzeć do potencjalnych klientów ze swoimi produktami? A może chcesz uwiarygodnić swoją działalność, zyskując miano eksperta? Jeśli Twoje odpowiedzi są twierdzące, to blog firmowy może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem!

Już go masz i teraz zastanawiasz się, jak napisać wpis na bloga? Trafiłeś w idealne miejsce! W końcu nie sztuką jest założenie bloga firmowego – sztuką jest zrobić dobry wpis, który wypromuje blog oraz Twoją firmową stronę internetową.

Z naszym artykułem poznasz zasady pisania wpisu, który odmieni oblicze Twojego biznesu.

Dlaczego warto pisać bloga?

Chcesz, żeby Twoja firma została zauważona? Zacznij pisać blog.

Zalet prowadzenia bloga firmowego jest wiele. Przede wszystkim jednak służy on do pozycjonowania strony internetowej i budowania wizerunku eksperta. Te dwa czynniki mogą zadecydować o Twoim sukcesie! Jeśli uda Ci się wybić na pierwsze pozycje w wyszukiwarce Google, istnieją duże szanse, że dotrze do Ciebie wielu klientów. Jednak aby ich przy sobie zatrzymać, dobrze jest udowodnić, że trafili oni do wiarygodnej i doświadczonej firmy.

Idealny wpis na blogu nie tylko sprowadzi użytkowników na stronę, ale sprawi też, że osoba czytająca wpis zechce coś u Ciebie kupić lub skorzystać z Twoich usług. Słowa mają magiczną moc. Wykorzystaj je!

Aby jednak słowa coś zdziałały, musisz wiedzieć jak napisać wpis na bloga. Nasz krótki poradnik pisania wpisu, może Ci w tym pomóc.

(Oczywiście dobry wpis blogowy to nie tylko pozycjonowanie i wizerunek eksperta, ale także oszczędności. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: 7 powodów, dlaczego warto prowadzić bloga firmowego)

Wpis na bloga pod SEO – co to i dlaczego jest takie ważne?

Pozycjonowanie bloga firmowego to przydatne działanie SEO. Polega ono na tworzeniu i optymalizacji treści w taki sposób, by blog Twojej firmy, a wraz z nim strona internetowa firmy wyświetlały się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dzięki pozycjonowaniu bloga możesz zwiększyć widoczność swojej witryny w Internecie i dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.

Teksty na bloga pod kątem SEO będą wymagać większego przygotowania oraz znajomości pewnych zasad i narzędzi. Jest to jednak niesamowicie ważna rzecz, jeśli chodzi o prowadzenie bloga. Pisanie tekstów, które dobrze się czyta, ale które nie zawierają wystarczającej liczby słów kluczowych, linków, grafik itp. może mijać się z celem, którym jest zdobycie jak największej liczby czytelników (których zamienisz w klientów).

Dbałość o pozycjonowanie bloga nie jest koniecznością (choć jest to dobra praktyka, zwłaszcza że sam blog jest czymś, czego Twoja strona potrzebuje) Niechęć w pisaniu wpisów blogowych pod SEO może negatywnie wpłynąć na efektywność Twoich działań związanych z pozycjonowaniem strony.

W skrócie: Ty się namęczysz, tworząc treść wpisu na bloga, a nikt i tak tego nie przeczyta, bo… Google mu tego nie pokaże. Nie lekceważ tego! Wykorzystaj możliwości, jakie dają Ci wpisy blogowe i postaraj się wyczarować porywający wpis, który zadowoli nie tylko czytelników, ale i algorytmy.

Inspiracje na wpisy blogowe, a strategia

Czasem pierwsze trudności w pisaniu artykułu blogowego pojawiają się już na poziomie wyboru tematu. Zdarzyć się może, że wybór będzie ogromny lub wręcz przeciwnie – prawie żaden. Oba przypadki mogą okazać się trudne, jednak można sobie z nimi poradzić. W jaki sposób? Poprzez sprytnie obmyśloną strategię! Jeśli nie wiesz, jak napisać wpis na bloga w pierwszej kolejności musisz się nad nią zastanowić!

Strategia jest bardzo ważnym elementem optymalizacji bloga. Może ona wpłynąć na efektywność tworzonych treści. Dlatego warto szukać inspiracji na teksty na bloga w oparciu o pewne sprawdzone działania.

Po pierwsze, dowiedz się, jakich informacji poszukuje Twoja grupa docelowa. Stwórz personę, a z nią listę tematów lub pytań, które mogłyby dotyczyć Twojej działalności. Przydatne będzie też sprawdzenie, czy użytkownicy na pewno wyszukują fraz, które wypisałeś.  Możesz tego dokonać z pomocą Senuto, Semstorm, Ahrefs czy Planera słów kluczowych Google. Część z tych narzędzi jest płatna, co może zwiększyć cenę pisania bloga.

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie, na jakie tematy pisze Twoja konkurencja. Możesz stworzyć wpis na bloga w oparciu o to, co znajdziesz na cudzej stronie (ale pamiętaj, by niczego nie splagiatować!) lub odnajdując tematyczną niszę, którą zagospodarujesz właśnie Ty!

Co więcej, możesz skorzystać ze specjalnych narzędzi analitycznych, które przedstawią Ci dokładne dane na temat obecnych trendów, w tym często wyszukiwane słowa kluczowe. Dzięki temu będziesz już w połowie drogi, by napisać dobry wpis!

Potrzebujesz jeszcze trochę wskazówek, zanim zdecydujesz się napisać swój wpis? Naszą radą jest: porównaj listę tematów persony z listą tematów konkurencji oraz popularnych tematów i stwórz własną propozycję treści. Kto wie? Być może trafisz na kwestię, która wymaga natychmiastowego pokrycia? Stąd już prosta droga do wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google.

W strategii pozycjonowania bloga warto też skupić się na tworzeniu treści, które się uzupełniają. Możesz zaplanować serię wpisów, które rozwiną jeden temat. Dzięki temu stworzysz teksty na bloga SEO.

Nie powielaj pomysłów – o kanibalizacji treści

Istnieje wiele niebezpieczeństw, na które możesz trafić w trakcie pisania bloga… Jedną z bardziej niebezpiecznych (choć pozornie nieszkodliwych) jest… kanibalizacja treści.

Czym jest to zjawisko? Kiedy na Twojej stronie internetowej istnieje kilka treści o takiej samej lub bardzo podobnej tematyce, stają się one swoją konkurencją. Oznacza to, że algorytm Google nie potrafi dobrać jednej treści z Twojej strony do wpisanego w wyszukiwarkę hasła. W rezultacie żaden wpis nie pojawia się w pierwszych wynikach wyszukiwania. Widoczność firmowego bloga i Twojej strony internetowej spada!

Każdy Twój nowy wpis na blogu powinien powstać z myślą o tym, czy jest wystarczająco „świeży” i czy można go rozwinąć w formie innych (podobnych, ale jednak różnych) artykułów.

Planując treści wpisów blogowych, pamiętaj o tym zjawisku i staraj się stworzyć wpis na bloga, który będzie przemyślany pod każdym kątem. Oczywiście możesz tworzyć treści o podobnej tematyce (czasami jeden wpis nie wyczerpuje tematu) jednak aby zminimalizować ryzyko kanibalizacji, postaraj się wybrać inne słowa kluczowe dla obu tekstów.

Efektywne prowadzenie bloga firmowego – jak napisać wpis na bloga?

Jak powinno wyglądać pozycjonowanie bloga? Jak znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarki? Odpowiedzią jest napisanie dobrego, przemyślanego wpisu. Jak jednak zrobić dobry wpis na firmowego bloga? O czym warto pamiętać, pisząc wpis?

Istnieją pewne działania, które mogą pomóc Ci napisać artykuł na bloga i zwiększyć szanse jego powodzenia.

Podstawowe elementy – jak napisać dobry tekst od strony technicznej

Aby napisać swój wpis na bloga, musisz dowiedzieć się, co powinien zawierać wpis blogowy od strony językowej i strukturalnej. Wpłynie to nie tylko na czytelność artykułu, ale i na jego profesjonalizm.

Cechy charakterystyczne wpisu na bloga, to m.in.:

  • Przyciągający uwagę tytuł. Dobry wpis blogowy zaczyna się od tytułu. Może być zabawny, może być zagadkowy, może nawiązywać do dzieł kultury – lub wręcz przeciwnie – może być prosty i czysto informacyjny. To styl wpisu blogowego oraz charakter Twojej firmy zadecyduje o „aurze” Twojego tytułu, a co za tym idzie, artykułu.
  • Śródtytuły we wpisie blogowym to kolejny ważny element. Musisz o nich pamiętać, pisząc wpis! To właśnie one sprawiają, że artykuł staje się czytelny i atrakcyjny dla czytelnika, który nieraz wchodzi na Twój blog, by znaleźć jedną konkretną informacje, którą znajdzie np. w śródtytule numer trzy.
  • Zwroty grzecznościowe. Współcześnie, dobry artykuł wciąż cechuje „kulturalne obycie”. Oznacza to, że musisz zwracać się do swoich czytelników w odpowiedni sposób. Formy zwracania się do czytelnika będą się jednak między sobą różnić – od bardziej formalnych do absolutnie kameralnych. Tutaj na scenę wchodzi persona. To ona pokaże Ci, kto jest adresatem wpisu na blog i jak się do niej zwracać – czy per Pan/Pani, czy Ci/Tobie, czy jeszcze inaczej. (Pamiętaj jednak o wielkiej literze!)

Jednak to nie wszystko! Aby napisać artykuł na bloga, trzeba wiedzieć, jak wygląda struktura wpisu na bloga. A ta jest dość prosta:

  • Musisz pamiętać o tym, żeby napisać lead w artykule. Co to takiego? Lead to krótki tekst znajdujący się tuż pod tytułem, często pogrubiony. Nieraz jest zapowiedzią tego, czego czytelnik dowie się z artykułu. Dlatego tak ważne jest, by lead był interesujący.
  • Wstęp do wpisu na bloga. Kiedy uda Ci się już napisać dobry tytuł i lead, należy stworzyć zachęcający wstęp. Wprowadź czytelnika do tematu. Podaj mu okruszki informacji, po które przybył. Wstęp wpisu blogowego musi sprawić, że czytelnik sięgnie po więcej.
  • Rozszerzenie. Może Ci się wydawać, że zacząć wpis na bloga jest ciężko. Nic bardziej mylnego! To rozszerzenie często okazuje się największym wyzwaniem – należy w nim przekazać wartościowe informacje w sposób uporządkowany i ciekawy… nie zapominając o słowach kluczowych.
  • Zakończenie wpisu blogowego. Był początek, musi być i koniec. W tej części możesz zrobić szybkie podsumowanie i zaprosić do innych artykułów na podobne tematy lub zaproponować swoje produkty i usługi. Zadbaj przy tym o to, by zakończenie wpisu na bloga pozostawiało dobre wrażenie na czytelniku.

Jak napisać wpis na bloga, aby inni go widzieli?

Masz wstęp, rozszerzenie i zakończenie wpisu na bloga. Temat wpisu jest ciekawy, potrzebny i ma swoje miejsce wśród trendów, a jednak… Twojego bloga mało kto czyta.

Niestety, tego typu przypadki są częste. Rozwiązaniem mogą być teksty na bloga pod kątem SEO. To właśnie zasady SEO pomogą Ci pisać bloga jak profesjonalista.

Wykorzystuj słowa kluczowe – czyli jak napisać dobry wpis SEO

Proces pozycjonowania bloga w dużej mierze opiera się na słowach kluczowych. Czym one są? To słowa, frazy czy też zapytania wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Na podstawie słów kluczowych, algorytm Google wyszukuje treści internetowe, które najlepiej odpowiadają zapotrzebowaniom użytkowników. Oznacza to, że Twój artykuł musi zawierać w sobie konkretne słowa kluczowe, by móc zostać wyodrębniony przez Google i wyświetlony potencjalnym klientom.

Jak szukać słów kluczowych? Istnieje wiele narzędzi SEO, które pomagają w ich znalezieniu. Są to między innymi wspomniane wcześniej: Senuto, Ahrefs, Semstorm albo Planer słów kluczowych Google. Z ich pomocą możesz przeanalizować tysiące wyszukiwanych słów kluczowych, sposób, w jaki zostały wpisane w wyszukiwarkę oraz ich konkurencyjność.

Istnieje jednak pewien haczyk – przesyt słów kluczowych może negatywnie wpływać na odbiór wpisu na bloga pod SEO – zarówno na odbiorców, jak i algorytmy. Twój artykuł powinien zawierać słowa kluczowe wymieszane z innymi wyrazami – dzięki temu wpis będzie brzmiał naturalniej i będzie przydatniejszy dla użytkownika.

Istnieje kilka rodzajów fraz kluczowych, które warto znać, by pisać jak najefektywniejsze artykuły. Należą do nich:

  • frazy kluczowe typu long tail – wyrażenie złożone z 2 lub więcej wyrazów. Często wykorzystywane do znalezienia bardziej sprecyzowanych produktów lub usług, np.: „laptopy dla studentów 13 cali”,
  • brandowe  – zawierają w sobie nazwę firmy, np.: „strona internetowa BrandRocks”,
  • branżowe  – są powiązane z informacjami o danej branży, np.: „moda wiosna 2022”,
  • frazy kluczowe lokalne – zawierają w sobie nazwę miasta/regionu/kraju np.: „pozycjonowanie Rzeszów”.
Rodzaje fraz kluczowych: long tail, brandowe, branżowe, lokalne.

Meta title i meta description Twojego artykułu

Myślisz, że to wszystkie przydatne zasady pisania wpisu pod SEO? Nic bardziej mylnego!

Choć najważniejszą rolę w pozycjonowaniu bloga firmowego odgrywają słowa kluczowe znajdujące się w artykule, warto zwrócić uwagę na meta title i meta description. Jeśli zastanawiasz się jak napisać wpis na bloga, to musisz wiedzieć, że korzystanie z opisów i tytułów meta będzie bardzo ważne. Czym więc one są?

Meta title to po prostu nagłówek, który użytkownik widzi w wyszukiwarce i w który klika. Nie powinien być on zbyt długi, aby mógł się w całości wyświetlić w wynikach wyszukiwania. Należy zadbać też o to, aby zachęcił on użytkownika do kliknięcia. Możesz tego dokonać poprzez umieszczenie pytania lub konkretnej informacji w meta title.

Meta description, natomiast, to opis znajdujący się pod spodem. Nie wpływa on na pozycjonowanie, jednak nie warto go lekceważyć! To meta description ma zachęcić użytkownika do odwiedzenia strony. Warto w nim zamieścić najważniejsze słowa kluczowe, które wskażą na tematykę artykułu. Przydatne będzie też użycie CTA (Call to Action, np. „Sprawdź sam!”) na końcu opisu.

Jeśli zastanawiasz się jak napisać wpis na bloga, to musisz wiedzieć, że korzystanie z opisów i tytułów meta będzie w tym procesie niezbędne.

Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym

Wiesz już, że w przypadku blogów firmowych warto opierać swoje działania na strategii. Jeśli tworzysz treści swojej strony w przemyślany sposób, możesz sięgnąć po skuteczne działanie, jakim jest linkowanie wewnętrzne. To właśnie linki umieszczone w Twoich artykułach są ścieżką, którą prowadzisz użytkownika z jednej podstrony na drugą, aż do upragnionego celu, jakim jest zakup produktu lub usługi.

Linkowanie wewnętrzne jest umieszczaniem linków do podstron w ramach tej samej strony internetowej. Jest jak budowanie „piramidy treści” lub sprytnego labiryntu, który zachęca czytelników do dalszej eksploracji Twojej strony. W rezultacie content zatrzymuje ich na niej (a to zwiększa szanse na skorzystanie z Twoich usług!).

W jednym artykule możesz umieścić wiele takich hiperłączy. Żeby jednak miały one sens, warto je przemyśleć. W ten sposób wracamy do strategii, na której powinien opierać się cały content marketing! Skorzystaj z niego zwłaszcza wtedy, gdy Twoja firma nie jest korporacyjnym gigantem. Content marketing potrafi czynić cuda, a przy tym nie kosztować miliardów.

Pojaw się u innych – czyli jak pozyskiwać linki do artykułów?

Możesz myśleć, że w pisaniu wpisów blogowych liczy się tylko Twoja strona. Tak jednak nie jest! W zasady prowadzenia bloga pod SEO wkradają się czynniki zewnętrzne, a dokładniej… linkowanie zewnętrzne.

Jest to pozyskiwanie linków z innych stron, które prowadzą do Twojej witryny. Warto przy tym zwrócić uwagę na jakość stron, które będą odsyłać do Twojego bloga lub sklepu. Czy są to strony, które nie łamią prawa Google? Czy są profesjonalne? Roboty Google zwracają na to uwagę i chętniej pozycjonują treści, które posiadają jakościowe linki zewnętrzne. Jak je zdobyć? Istnieje na to kilka sposobów, m.in.:

  • współpraca z inną marką,
  • pisanie gościnnych postów lub wpisów,
  • skorzystanie z serwisów zrzeszających właścicieli stron, np.: Whitepress.

Jak napisać wpis na bloga? Po prostu wyczerp temat

Temat wpisu na bloga to kolejny ważny czynnik, jeśli chodzi o SEO. Ważną kwestią w przypadku pozycjonowania bloga jest stworzenie artykułów, które odpowiadają na zapotrzebowanie użytkowników. Oznacza to, że potencjalny klient powinien znaleźć odpowiedź na swoje zapytanie w Twoim wpisie. Jeśli tego nie zrobi, prawdopodobnie sprawdzi kolejny artykuł wyświetlony w wynikach wyszukiwania.

Gdy sytuacja ta będzie się często powtarzać, roboty Google zauważą to i obniżą pozycję Twojego artykułu. Twój blog, a z nim strona internetowa, stracą widoczność. Staraj się więc pisać teksty na bloga, które są wyczerpujące. A gdyby były one zbyt długie, stwórz serię artykułów i skorzystaj z linkowania wewnętrznego.

Zadbaj o czytelność, grafiki i wideo

Blogowe wpisy to nie tylko odpowiednie słowa kluczowe czy linkowanie wewnętrzne – w skrócie: to nie tylko tekst. A już na pewno nie w teraźniejszej erze wzrokowców. Co więcej, treść wpisu na bloga jest częścią szerszego content marketingu, który opiera się też na innych tworach.

Co więc robić? Urozmaicaj swojego bloga z pomocą grafik, wideo lub ciekawego układu. Oczywiście wszystko to rób z umiarem! Gdy będziesz dodawać grafiki lub zdjęcia, pamiętaj o ich optymalizacji, czyli zadbaj o:

  • optymalną rozdzielczość i rozmiar,
  • odpowiedni format,
  • alt tag,
  • tytuł obrazu i opis pliku.

Jeśli chodzi o czytelność, skup się na:

  • strukturze nagłówków (używaj H1, H2, H3 itd.),
  • dzieleniu tekstu na paragrafy,
  • prostym języku,
  • pogrubieniu tekstu (np. słów kluczowych).
4 wskazówki podczas pisania artykułu na bloga: czytelna struktura, krótkie paragrafy, prosty język, wyróżnienie ważnego tekstu.

Skorzystaj z pomocy – przydatne narzędzia i specjaliści SEO

Skuteczne pozycjonowanie bloga wymaga posiadania pewnej dawki wiedzy z zakresu SEO. Często też wiąże się z dużym nakładem pracy. Jeśli chcesz zacząć pozycjonowanie bloga swojej firmy, musisz liczyć się z tym, że najpierw należy zapoznać się z podstawowymi zasadami SEO. Inaczej bardzo prawdopodobnie Twoja praca pójdzie na marne.

Możesz jednak liczyć na pomoc! W pozycjonowaniu bloga istotną rolę odegrają następujące narzędzia:

Jeśli jednak temat pozycjonowania stron i blogów jest dla Ciebie zbyt męczący i czasochłonny, możesz skorzystać z pomocy specjalistów.

Wybrane narzędzia SEO to: Ahrefs, Senuto, Planer  Słów Kluczowych Google, SEMStorm.

Dlaczego prowadzenie bloga ma sens?

Nasz krótki poradnik dobiegł końca i wiesz już jak napisać wpis na bloga. Wciąż jesteś sceptyczny? Na sam koniec damy Ci ostatnie powody, by usiąść i zacząć wpis na bloga już teraz. Gotowy?

Jednym z licznych dowodów na to, że pozycjonowanie bloga ma sens, jest… ilość wpisów o tematyce pozycjonowania bloga w Internecie. Artykułów takich jest setki!

Co więcej, sam fakt, że czytasz ten artykuł, przemawia za skutecznością optymalizacji treści 😉

Jeśli chcesz na własnej skórze doświadczyć skuteczności dobrze prowadzonego bloga firmowego, daj nam znać! Z chęcią wspomożemy Twój biznes w content marketingu i w drodze na wysokie pozycje wyszukiwania.

Share
Zainteresował Cię ten materiał?
Sprawdź również...
Prowadzenie firmowego bloga może pomóc Ci dotrzeć do nowych klientów i zaciekawić ich ofertą. Sprawdź, jak jeszcze może Cię wesprzeć!
Potrzebujesz wsparcia w działaniach marketingowych?

Daj nam znać, czego potrzebujesz! Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dopasować odpowiednie rozwiązania dla Twojej firmy. Pamiętaj – to do niczego nie zobowiązuje!

Zadzwoń do nas:

Żółty wykrzyknik - znak rozpoznawczy agencji Kreatywnej Brandrocks.
Wypełnij formularz kontaktowy 👇
Pomożemy Ci zrozumieć marketing internetowy!

Regularnie będziemy przesyłać Ci wiedzę dzięki której rozwiniesz firmę. Merytorycznie i bez spamu. Wypełnij formularz i zapisz się newslettera 👇