Firma Google to nie tylko wyszukiwarka. Poszczególne narzędzia firmy mogą ułatwić Ci prowadzenie biznesu, pozycjonowanie Twojej strony internetowej, tworzenie kampanii reklamowych, analizę działań i ich poprawę. Co więcej, większość z nich jest darmowa.
Z jakich podstawowych narzędzi Google możesz korzystać? I jak skutecznie je wdrożyć w swoje działania? Czytaj dalej i poznaj narzędzia Google!
Jak Google wspiera biznesy – czyli bezpłatne narzędzia Google
Posiadasz firmę i chcesz jak najbardziej zoptymalizować swoje działania? Kierujesz zespołem? Wprowadzasz w swojej firmie pracę zdalną? Bezpłatne narzędzia Google mogą Ci pomóc w usprawnieniu komunikacji, planowaniu i wspólnej pracy kilku pracowników w jednym dokumencie. Co to za narzędzia?
Google Meet
Na początku skupmy się na sprawnej komunikacji. Google Meet jest narzędziem, które umożliwia wideo rozmowy online. Spotkania posiadają swoje unikalne linki, przez które może połączyć się każdy użytkownik i użytkowniczka konta Google. Google Meet uruchamia się w przeglądarce, jednak można też korzystać z niego na smartfonie – najlepiej z poziomu aplikacji.
Funkcje, które oferuje Google Meet, są podobne do tych, które możemy spotkać w innych tego typu aplikacjach, jak np. popularny w czasie lockdownu Zoom. Możesz tutaj: udostępniać ekran, pisać na czacie, widzieć uczestników spotkania, korzystać z Jamboard, czy też wysłać uczestników do osobnych pokoi. Google Meet jest o tyle wygodnym narzędziem, że spotkania możesz planować i umieszczać w swoim kalendarzu Google oraz w kalendarzach zaproszonych na spotkanie uczestników.
Google Calendar
Kolejne narzędzie Google umożliwia sprawne planowanie. Zwłaszcza w pakiecie Google Workspace przeznaczonym dla firm, można wykorzystać w pełni jego funkcjonalność. Google Calendar pozwala m.in. na:
- planowanie spotkań:
- online – np. w Google Meet
- fizycznych – możesz podać dokładny adres miejsca spotkania.
- odpowiadanie na zaproszenia na spotkania (np. czy pracownik dołączy online, czy będzie na miejscu),
- obserwowanie kalendarzy Google innych pracowników,
- określanie swojej dyspozycyjności i przekazywanie tej informacji innym. Dzięki temu osoby spoza firmy, np. klienci, mogą sprawnie umówić się na spotkanie.
Dysk Google
Dysk Google jest usługą, dzięki której możesz porządkować swoją pracę. Pomoże Ci oni w przechowywaniu, synchronizacji i udostępnianiu plików. Co najlepsze, istnieje możliwość wykonywania tych czynności offline! Jeśli posiadasz systemy: Windows, MacOS, Android lub iOS to możesz cieszyć się funkcjami dysku Google bez dostępu do Internetu. Co ważne, dysk Google nie jest usługą dostępną tylko na komputery, ale także na smartfony. Dzięki temu będziesz mógł pracować wygodnie poza biurem. Jakie dokładnie funkcje udostępnia Google Drive? Możesz pracować w nim na dokumentach Google, o których przeczytasz poniżej.
Dokumenty Google
To darmowy pakiet narzędzi kompatybilny z rozwiązaniami Microsoftu, do których zaliczają się:
- dokumenty Google (Word),
- arkusze Google (Excel),
- Google prezentacje (PowerPoint),
- formularze Google,
- oraz: Rysunki Google, Moje Mapy Google, Witryny Google, Google Apps Script i Google Jamboard.
Możesz do nich dotrzeć z poziomu swojego dysku Google i tam tworzyć nowe dokumenty. Co więcej, Google umożliwia udostępnianie stworzonego tekstu, prezentacji, arkusza czy formularza innym użytkownikom posiadającym konto Google. Swoją pracę możesz udostępnić za pomocą linku lub dając dostęp do pliku. Dodatkowo możesz zadecydować, na jakich zasadach udostępniasz swój plik:
- Udostępnianie – osoby posiadające dostęp do pliku będą mogły go jedynie zobaczyć.
- Komentowanie – osoby z dostępem do pliku zyskają możliwość zostawienia komentarzy do poszczególnych partii tekstu/prezentacji.
- Edytowanie – osoby z dostępem będą mogły edytować plik, sugerować i komentować.
Darmowe narzędzia marketingowe od Google
Wiesz już jak zoptymalizować pracę swoją i swoich pracowników. Pora by zapoznać się z narzędziami Google, które wspierają działania sprzedażowe i marketingowe.
Pozycjonuj stronę i sklep internetowy
Wyszukiwarka Google jest narzędziem, które umożliwia poznanie Twojego biznesu przez użytkowników. Jednym z celów Twojego sklepu lub strony internetowej powinno być wyświetlanie się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Aby ten cel osiągnąć, musisz wprowadzić działania z zakresu pozycjonowania strony. Dzięki narzędziom Google możesz tego dokonać szybciej i sprawniej.
Planer Słów Kluczowych Google
Wykorzystywanie słów kluczowych jest jednym z podstawowych działań służących pozycjonowaniu. Słowa kluczowe są frazami lub wyrażeniami wpisywanymi w wyszukiwarkę, pod które Google wyświetla najbardziej dopasowane treści. Oznacza to, że jeśli np. posiadasz bloga, powinieneś umieszczać w swoich artykułach pewne słowa kluczowe. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Jak napisać dobry artykuł na bloga firmowego?
Planer Słów Kluczowych Google jest narzędziem, które pomaga w tworzeniu skutecznych treści pozycjonujących stronę. To narzędzie pozwala na wyszukanie słów kluczowych, w tym pokazuje:
- średnią miesięczną liczbę wyszukiwań konkretnego słowa kluczowego,
- konkurencyjność,
- stawki za kliknięcie.
Planer Słów Kluczowych możesz wykorzystać do planowania swoich treści na stronie internetowej, jak i w różnych kampaniach reklamowych. Analiza taka pomoże Ci w lepszym rozpisaniu kosztów, jak i przewidzeniu skuteczności podejmowanych działań.
Profil Firmy w Google
Kolejne narzędzie, które pomoże Ci w pozycjonowaniu strony swojej firmy to Profil Firmy w Google. Z pewnością miałeś już z nim styczność. Wizytówka Google Moja Firma zalicza się do marketingowych narzędzi Google i wpływa na widoczność Twojej strony w wyszukiwarce oraz na mapach Google. Jest to profil Twojej firmy, w którym zawarte są najważniejsze informacje, między innymi:
- adres,
- godziny otwarcia,
- dane kontaktowe,
- zdjęcia,
- oferta,
- opinie.
Profile Firmy w Google są tak ważne, że często algorytmy same je tworzą. Są one jednak wtedy niekompletne i wymagają uzupełnienia. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak założyć lub przejąć Wizytówkę Moja Firma i jak ją pozycjonować, zajrzyj do naszych artykułów na ten temat: Bezpłatna wizytówka Google Moja Firma – Jak ją założyć? i Przejęcie wizytówki Google Moja Firma – zarządzaj profilem firmy
Google Search Console
Kolejnym wartościowym narzędziem Google dla firm jest Google Search Console. Pozwala ono na monitorowanie pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarce oraz wyłapanie różnych problemów z tym związanych. Z pomocą tego narzędzia, możesz zoptymalizować swoją witrynę zarówno pod względem technicznym, jak i pod pozycjonowanie. Google Search Console umożliwia m.in.:
- sprawdzenie informacji o organicznym ruchu w wynikach wyszukiwania,
- uzyskania informacji na temat linków zewnętrznych,
- sprawdzenia jakie problemy występują w obrębie strony (np. błędne wyświetlanie się podstron czy pętle przekierowań),
- sprawdzenie stanu i przebiegu indeksowania strony.
Analizuj ruch na swojej stronie
Wiesz już, które narzędzia Google wpływają na pozycjonowanie stron w Internecie. Korzystając z nich, możesz dotrzeć do potencjalnych klientów. Warto jednak też sprawdzić jak poruszają się oni po Twojej stronie – jakie treści przyciągają ich uwagę? Jak trafili na Twoją stronę? Firma Google zadbała też i o to.
Google Analytics
To pomocne narzędzie Google służące do mierzenia ruchu w obrębie Twojej strony internetowej. Zebrane na ten temat informacje przedstawia w formie rozbudowanych raportów. Możesz korzystać z gotowych zestawów danych, a także tworzyć własne analizy. Jakie przydatne dane znajdziesz w tych raportach? Google Analytics zbiera informacje m.in. o:
- użytkownikach odwiedzających Twoją stronę (płeć, wiek, zainteresowania),
- źródle ruchu – jak użytkownicy trafili na Twoją stronę? (przez wyszukiwarkę, z reklam, poprzez link z innej strony, czy wpisując adres w przeglądarkę),
- miejscu przebywania użytkowników (miasto, państwo),
- oprogramowaniu i urządzeniu z jakiego korzystali,
- sposobie zachowywania się użytkowników na stronie (ile czasu spędzili na pojedynczych podstronach, ile podstron odwiedzili).
Wdrożenie Google Analytics to przydatne działanie, które pomoże Ci w zoptymalizowaniu Twojej witryny i wykryciu ewentualnych problemów z treściami na Twojej stronie.
Stwórz efektywną kampanię online
Wiesz już jak pozycjonować stronę i badać na niej ruch. Pora, żebyś zareklamował swoją ofertę! Z pomocą Google, możesz stworzyć skuteczną kampanię Google Ads, która dotrze do odpowiedniej grupy docelowej.
Google Ads
To zaawansowane narzędzie Google, które umożliwia planowanie, uruchamianie i wyświetlanie płatnych kampanii reklamowych w Google. Nie będą to jedynie reklamy umieszczone w wynikach wyszukiwania, ale w całej sieci Google, czyli:
- reklamy Google na Youtube,
- reklamy w Gmailu,
- reklamy w aplikacjach,
- reklamy Google wyświetlające się na stronach, które przegląda użytkownik,
- reklamy produktowe.
Korzystając z systemu Google Ads, gwarantujesz sobie wiele skutecznych rozwiązań, jak na przykład: wyświetlanie swoich reklam na konkretne słowa kluczowe, ustalenie, do jakich użytkowników powinna dotrzeć reklama czy ustalenie, kiedy kampania się zaczyna, a kiedy kończy. Jednak największą zaletą Google Ads jest ustalanie budżetu i kontrola nad kosztami – to Ty ustalasz, ile jesteś w stanie wydać na pozyskanie nowego klienta. Na dodatek, możesz stale monitorować skuteczność swojej kampanii.
Znajdź trendy i stwórz treści
Chcesz przyczynić się do rozwoju swojej firmy? Zainwestuj w dobre treści! Content Marketing to jeden z najbardziej efektywnych rodzajów marketingu, który skupia się na tworzeniu wartościowego contentu i budowaniu społeczności lojalnych klientów (możesz się o nim dowiedzieć więcej z artykułu: Content marketing dla małych firm – rób to dobrze!). Firma Google zadbała też o narzędzia, które pomagają w tworzeniu treści.
Google Trends
Google Trends to darmowe narzędzie Google, które umożliwia wgląd w informacje i statystyki na temat popularnych słów i fraz wpisywanych w wyszukiwarkę. Dzięki temu możesz tworzyć treści, które są obecnie chętnie wyszukiwane. Wpłynie to pozytywnie na pozycjonowanie strony Twojej firmy. Google Trends umożliwia jednak o wiele więcej. Z pomocą tego narzędzia uzyskasz informacje na temat popularnych słów i fraz w przeszłości. Poprzez dokładną analizę możesz na przykład określić sezonowość poszczególnych słów kluczowych i na tej podstawie zaplanować swoją przyszłą kampanię Google Ads, czy planować ofertę.
Zbadaj, jak funkcjonuje Twoja strona
W czasach, gdy wszyscy się śpieszą, szybkość jest kluczowym aspektem. Co przyjdzie Ci ze świetnie przygotowanego contentu, jeśli użytkownik będzie musiał czekać wieki na jego wyświetlenie? Dlatego też wśród przydatnych narzędzi Google nie mogło zabraknąć narzędzia odpowiedzialnego za badanie szybkości działania strony.
Page Speed Insights
To narzędzie pomaga sprawdzić jakość Twojej strony pod względem szybkości jej ładowania oraz działania. Przy tym gwarantuje podział na komputery stacjonarne i urządzenia mobilne. Po wpisaniu URL strony w wyszukiwarkę Page Speed Insights otrzymasz krótki, ale treściwy raport na temat stanu Twojej witryny. Co więcej, otrzymasz propozycję rozwiązania ewentualnych problemów z wydajnością.
Warto zainteresować się szybkością ładowania i działania swojej strony internetowej. Nie tylko wpłynie to na lepsze doświadczenie użytkownika, ale również na lepszą ocenę ze strony algorytmów Google. Dzięki temu zapewnisz sobie wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania!
Dlaczego warto korzystać z narzędzi Google?
Darmowe narzędzia Google są jak prezent podarowany Twojej firmie. Szkoda byłoby zmarnować wszystkie możliwości, które gwarantują. To właśnie z ich pomocą możesz podnieść efektywność swojej firmy i działań marketingowych, polepszyć stan swojej strony internetowej i dotrzeć do potencjalnych klientów. Przedstawione powyżej narzędzia Google zastąpią wiele płatnych rozwiązań i ułatwią komunikację oraz pracę w zespole. Warto dać im szansę. Nie przegap tych korzyści i zacznij korzystać z narzędzi Google już dziś!