...

Jak wymyślić nazwę firmy? – Praktyczne wskazówki

Okładka artykułu: Jak wymyślić nazwę firmy? - Praktyczne wskazówki

Jeśli zakładasz firmę, to wiesz, że proces tworzenia nazwy firmy tylko brzmi łatwo. W rzeczywistości jest to zadanie, które wymaga nie tylko kreatywności, ale też wiedzy z zakresu brandingu. Jak więc stworzyć chwytliwą nazwę firmy, która wyróżni cię na tle innych? Od czego zacząć? I jak chronić nazwę, którą tak długo się wymyślało? W naszym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania i ułatwić Ci proces kreacji nazwy firmy.

Znaczenie dobrej nazwy firmy – dlaczego to takie ważne?

Coca-Cola, Apple, Microsoft, CCC, Apart – to tylko kilka przykładów znanych nazw firm, które przywodzą na myśl konkretne skojarzenia. Są dowodami na to, że nazwa marki ma znaczenie. To imię, którym będziesz się przedstawiać swoim klientom i które będzie wywoływało jedno z pierwszych wrażeń – istotnych we wszelkich kontaktach międzyludzkich i sprzedażowych. Warto więc o nie zadbać.

Jak wymyślić nazwę firmy? – to nie takie proste zadanie. Idealna nazwa firmy w połączeniu z dobrą identyfikacją wizualną pozostaje w pamięci potencjalnego i stałego klienta. Pomyślmy chociażby o marketingu szeptanym. Nasze produkty mogą być świetnej jakości, która zadowala klienta. Chce on polecić go znajomym, ale… nie pamięta nazwy firmy. Oczywiście, że może poszukać jej na metce, opakowaniu lub na paragonie, ale nie zawsze jest to możliwe. Załóżmy, że nasz hipotetyczny klient chce polecić wiertarkę koledze, z którym wyszedł na piwo. Istnieje małe prawdopodobieństwo, że będzie miał tę wiertarkę przy sobie…

Wybór nazwy firmy to poważne zadanie. Może ona odstraszać lub przyciągać, zapadać w pamięć lub wpadać jednym uchem i wypadać drugim. Nazwa firmy może decydować o Twoim sukcesie.

Jak wymyślić nazwę firmy? – Gdzie szukać inspiracji?

Znalezienie nazwy firmy to kreatywne zadanie; zabawa w poszukiwacza skarbów. Jest tu jednak jedna istotna różnica: w przypadku nazw marki rzadko kiedy wiemy, że trafiliśmy na skarb. Jak wymyślić nazwę firmy która przyciągnie klientów? Gdzie jej szukać? Ciekawe nazwy firm czekają na Ciebie wszędzie. Możesz zaczerpnąć inspiracji z takich źródeł jak:

  • obce języki,
  • natura (w tym zwierzęta czy rośliny),
  • literatura, filmy, muzyka,
  • mitologia,
  • Biblia.


Metoda, która może okazać się pomocna to Brainstorming. Zrób research, weź kartkę i zapisz na niej wszystkie skojarzenia i pomysły, które mogłyby przekształcić się w nazwę Twojej firmy. Jakie uczucia ma wywoływać? Na czym się skupiać? Ważne jest, żeby nie porzucać żadnych propozycji nazwy firmy, nawet tych najgłupiej brzmiących. Gdy będziesz musiał ostatecznie wybrać nazwę, wtedy skreślisz najgorsze pomysły, by móc wybierać wśród najlepszych.

Praktyczne wskazówki jak wymyślić nazwę firmy

Istnieje wiele fajnych nazw firm, stworzonych na podstawie pewnych schematów, o których istnieniu często nie zdajemy sobie sprawy. Tutaj uchylimy nieco rąbka tajemnicy. Aby wymyślić dobrą nazwę, możesz skorzystać z trików i wzorów przedstawionych poniżej.

1. Krótko i dosadnie – zasada #1 tworzenia nazwy marki

Nazwa musi zapadać w pamięć, a więc nie powinna być za długa. W rzeczywistości im krótsza nazwa firmy, tym lepiej. Tworząc nazwę, traktuj ją jak imię, które ma być charakterystyczne, a przy tym łatwe do wymówienia i zapisania. Warto wymyślić nazwę składającą się z jednego słowa, maksymalnie trzech.

2. Określ działanie, cel i charakter swojej firmy

Nie wiesz jak wymyślić nazwę firmy? A czy szukając idealnej frazy zastanowiłeś się, czym się ona zajmuje? Jaka jest Twoja grupa docelowa? Jaki jest cel Twojej działalności? Jaki charakter ma Twoja firma? To wszystko bardzo ważne pytania, na które musisz mieć odpowiedzi, jeśli nie wiesz jak wymyślić nazwę firmy która będzie atrakcyjna. Jeśli, na przykład, Twoja firma krawiecka ceni sobie tradycje i rodzinne wartości, możesz przekazać to swoim klientom poprzez nazwę Nowak&Sons. Jeśli jednak starasz się dotrzeć do młodzieży, możesz postawić na coś innego, jak na przykład: StitchHouse.

Skojarzeniowa nazwa firmy – wskaż produkty i usługi

Jest to taka nazwa, która wskazuje na sprzedawane produkty lub świadczone usługi. Ma ona swoje plusy, jak i minusy. Dzięki takiej nazwie osoba, która pierwszy raz spotyka się z Twoją firmą, może szybko domyślić się, czym się zajmujesz. Problemy mogą pojawić się, gdy Twoja firma rozszerza działalność o nowe produkty lub usługi. Weźmy przykład restauracji o nazwie Giuseppe, która z początku specjalizowała się jedynie w pizzach. Gdy do swojego menu dołączyła tradycyjne dania polskie, nazwa nie oddawała już całkowitego charakteru firmy.

Nazwa symboliczna – jak wymyślić nazwę firmy?

W opozycji do nazwy skojarzeniowej jest nazwa symboliczna. Choć ta nazwa nie mówi klientowi od razu, czym zajmuje się firma, nie sprawia ona kłopotów w przypadku rozszerzenia działalności. Pomyślmy o Apple. Nazwa ta w żaden sposób nie wskazuje na sprzedaż elektroniki, a mimo wszystko osiągnęła ogromny sukces. Co więcej, gdyby nagle Apple zajęło się branżą rozrywkową, zmiana nazwy nie musiałaby być konieczna. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku nazw symbolicznych, klient musi nauczyć się łączyć ją z konkretnymi produktami i usługami.

3. Lokalnie czy globalnie? Czyli rozważ nazwy geograficzne

Nazwa Twojej firmy może wskazywać na miejsce jej pochodzenia lub nawet na rynek, na którym firma działa. Sprytne nazwy geograficzne jednak nie tylko wskazują na konkretne miejsce, ale również stawiają na grę skojarzeń. Na przykład firma Amazon (która ze słynną Amazonią ma mało wspólnego) nawiązuje do nieustannego ruchu rzeki Amazonki i litrach transportowanej przez nią wody, co przekłada się na charakter działalności firmy.

Przykłady nazw firm, które postawiły na nazwy geograficzne to:

  • Muszynianka
  • Żywiec Zdrój
  • Vistula
  • Winiary
  • Kentucky Fried Chicken, znane jako KFC.


4. Brzmienie ma znaczenie czyli nazwa powinna wpadać w ucho

Wiesz już, że idealna nazwa firmy zapada klientom w pamięć. A nic w tym tak nie pomaga, jak dźwięki i rytm! Dlatego warto zastanowić się nad dobrze brzmiącą nazwą firmy. Co więcej, poprzez brzmienie możemy wskazać na charakter swojej firmy! Jeśli w Twojej nazwie jest wiele twardych dźwięków, klient może przypisać firmie takie cechy jak: skrupulatność, tradycyjność, czy terminowość. Jeśli jednak nazwa jest dźwięczna i płynna, cechy, jakie zostaną jej przypisane to np.: indywidualne podejście do klienta i innowacyjność. Nie da się też ukryć, że amerykańsko brzmiące nazwy firm mogą brzmieć nowocześniej i bardziej „światowo”. Dlatego zastanawiając się jak wymyślić nazwę firmy, zwróć uwagę na jej brzmienie i powiązane z tym skojarzenia.

5. A może akronim?

CCC, C&A, KFC, BMW, RMF – wszystkie są dobrze rozpoznawalnymi markami i firmami, których nazwy to po prostu zbiór liter. Przy wyborze akronimu na nazwę firmy warto zwrócić uwagę na jego chwytliwość oraz łatwość w wymowie. Akronim może być też o tyle atrakcyjny, że za jego powstaniem będzie stać specyficzna historia. CCC, na przykład, wywodzi się ze sloganu marketingowego „Cena Czyni Cuda”. Natomiast akronim C&A to połączenie inicjałów dwóch braci, którzy założyli firmę. Jaka historia będzie stała za Twoim akronimem?

6. Naming to zabawa – gra słów i metaforyka

Choć proces szukania nazwy firmy jest niezwykle poważnym zadaniem, może też być zabawą. Ostatecznie nazwa przedsiębiorstwa może być zmyślona, zabawna lub zmetaforyzowana. Co więcej, często takie nazwy są przez to łatwiejsze do zapamiętania. Pomocna może się tu okazać domena internetowa (o której przeczytasz więcej w naszym artykule: Jak wybrać domenę strony lub sklepu internetowego?). Możesz wykorzystać ją do zbudowania ciekawej nazwy, np.: zjedz.tu, dobrodziejstwa.eu., click.it. Gdy będziesz projektować nazwę firmy, potraktuj to, jak zabawę. Być może właśnie brak presji sprawi, że wymyślisz coś oryginalnego.

7. Generator nazw firmy – zainspiruj się

Gdy pomimo wielu prób i starań wciąż nie będziesz w stanie wymyślić dobrej nazwy, możesz skorzystać z pomocy generatora nazw firmy. Zainspiruj się podanymi rozwiązaniami. Wybierz kilka z nich i postaraj się je zmodyfikować tak, by powstała nazwa firmy zapadająca w pamięć i odpowiadająca charakterowi przedsiębiorstwa. Niech nazwa podoba się Tobie. W końcu będziesz przedstawiał się nią jak swoim imieniem.

Generatory, z których możesz skorzystać to na przykład:


Zastrzeżona nazwa handlowa – czy jest Ci potrzebna?

Nazwa handlowa, czyli ta, którą posługujesz się w komunikacji marketingowej, może zostać przez Ciebie zastrzeżona. Warto chronić nazwę firmy, jeśli uważasz, że jest ona pomysłowa i może zostać skradziona lub wykorzystana, by wprowadzić klienta w błąd. System ochrony znaków towarowych możesz zawęzić tylko do jednego kraju bądź rozszerzyć na całą Unię Europejską. Co więcej, jeśli zastrzeżesz nazwę handlową, nie tylko nazwa zostanie zastrzeżona, ale także wszystkie inne słowa brzmiące podobnie. Gdzie możesz zastrzec nazwę firmy? Jednym z lepszych miejsc stworzonych w tym celu jest kancelaria patentowa.

Warto, żebyś wziął zastrzeżoną nazwę handlową pod uwagę, kiedy będziesz wymyślać nazwę własnej firmy. Jeśli będzie ona zbyt podobna lub taka sama, jak istniejąca już chroniona nazwa, należy poszukać czegoś innego. Koszty korzystania z zastrzeżonej nazwy handlowej zawsze są większe niż korzyści.

Jak wymyślić nazwę firmy – podsumowanie

Dobra nazwa firmy to jeden z elementów składających się na sukces przedsiębiorstwa. Dlatego nie bój się poświęcić czasu na zaprojektowanie jak najlepszej nazwy marki, która dotrze do Twoich klientów i przekona ich do skorzystania z Twoich produktów i usług. Wiesz już jak wymyślić nazwę firmy – zastosuj poznane triki i schematy, i pomóż swojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji samym jej imieniem!

Share
Zainteresował Cię ten materiał?
Sprawdź również...
Strona internetowa pomoże Ci dotrzeć do nowych odbiorców i zamienić ich w klientów. Kliknij i sprawdź, dlaczego warto w nią zainwestować!
Potrzebujesz wsparcia w działaniach marketingowych?

Daj nam znać, czego potrzebujesz! Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dopasować odpowiednie rozwiązania dla Twojej firmy. Pamiętaj – to do niczego nie zobowiązuje!

Zadzwoń do nas:

Żółty wykrzyknik - znak rozpoznawczy agencji Kreatywnej Brandrocks.
Wypełnij formularz kontaktowy 👇
Pomożemy Ci zrozumieć marketing internetowy!

Regularnie będziemy przesyłać Ci wiedzę dzięki której rozwiniesz firmę. Merytorycznie i bez spamu. Wypełnij formularz i zapisz się newslettera 👇